Deze zomer (edit: 2018) trok ik voor de Krant van West-Vlaanderen (De Zeewacht Kust) naar een paar kustgemeentes. Ik klopte er bij enkele cabines aan voor een kort strandinterview. Ieder had zijn eigen verhaal en toch waren er vaak ook herkenbare stukken. Het leek me leuk om hier ook even zelf op die vraagjes te antwoorden.
Ons buitenverblijf
Hoe lang heb je al een strandcabine?
Sinds 2018 staat de cabine officieel op mijn naam. Vroeger stond de cabine op naam van mijn tante zaliger. Het was nog spannend afwachten om te weten of we onze plaats konden behouden. Een standplaats kan in Oostende namelijk niet overgeërfd worden en we wisten dat er voor sommige zones een wachtrij was. Gelukkig is het goed afgelopen.
Als kind hadden we in Middelkerke ook altijd een strandcabine. Toen we naar Oostende verhuisden zaten we eerst in de buurt van de verdwaalpaal tot mijn tante zo’n 20 jaar geleden een strandcabine nam.
Hoe ziet een typische stranddag eruit?
Dat hangt er eigenlijk van af. Als het mooi weer is, probeer ik ’s morgens al vroeg te beginnen werken en ga ik ’s middags op het strand picknicken. Daarna ga ik voor een frisse duik in zee. Een betere pauze kan ik me niet inbeelden! Als mijn neefje er is, speel ik beach ball met hem, ga ik water halen in zee voor zijn zwembadje of ravotten we een beetje. Ik moet ook altijd veel ijsjes en pannenkoeken eten die hij in zijn zandkeuken maakt. Als de metekindjes er zijn, leer ik hen strandbloemen maken of gaan we samen zwemmen in zee. Tegen een middagdutje op het strand zeg ik ook geen nee.
Eten op het strand
Als het warm genoeg is, blijven we ook ’s avonds op het strand eten. Het vergt wel wat organisatie en planning om zo vaak op het strand te blijven eten. De winkels zijn vaak al dicht tegen dat we van het strand naar huis gaan. In geval van nood is er altijd nog afhaal.
Wat zit er allemaal in je strandcabine?
Nieuwsgierige aagjes kunnen hier een blik in onze strandcabine werpen en hoe het in de loop der jaren altijd nog verbeterd en bijgestuurd wordt. Ondertussen staat er nog een grote opblaasbare boot bij.
Mini-gemeenschap
Wat betekent je strandcabine voor je?
Onze strandcabine is onze vaste stek op het strand. Het is ons zomerhuisje. Eigenlijk kan je het een beetje vergelijken met mensen die elk jaar naar hun vaste camping gaan. Alleen blijven we er niet overnachten. We kennen de mensen van de cabines rond ons. We vormen in de zomermaanden een mini-gemeenschap. Toen mijn tante stierf waren er heel wat ‘strandburen’ op de begrafenis, ook al hadden we hen niet allemaal kunnen verwittigen. Dat zegt veel, toch?
Ook voor mijn neefjes is zo’n strandcabine een heerlijkheid. Hij is amper 3 en meestal verlegen maar hij gaat graag een praatje maken met onze strandburen. Hij heeft er ook veel vriendjes om mee te spelen.
Voor mij is de strandcabine ook mijn zomerkantoor. Heerlijk om te kunnen werken met je voeten in het zand! Het is ook de plek van zomerse ontbijtjes, heerlijke lunches en de plek waar we blijven zitten tot ’s avonds laat om de zonsondergang nog mee te pikken.
Wat is je beste strandhack of tip?
Ik heb er wel een paar. Ik schreef net nog een artikel over handige strandhacks.
Heb jij ook een strandcabine en wil je deze vraagjes ook graag even invullen? Doen! Je kan de vraagjes hieronder kopiëren. Laat hieronder zeker ook een linkje achter zodat we kunnen komen lezen.
TAG in de strandcabine van…
- Hoe lang heb je je strandcabine al?
- Met wie deel je je strandcabine?
- Hoe ziet een typische stranddag er uit?
- Wat zit er allemaal in je strandcabine?
- Wat betekent je strandcabine voor je?
- Wat is je beste strandhack of tip?
- Wat is je mooiste strandherinnering?





Wat een heerlijkheid om te kunnen gaan zwemmen in zee tijdens je middagpauze van het werk! Ik ben jaloers!